PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Příběh hardcoristů NORMA JEAN je v mnohém typický. Na startu před lety měli mladí hudebníci spoustu energie a prioritou pro ně byla agresivita a naštvanost. Natočili téměř kultovní desky, kde vyšroubovali hardcore styl do největšího extrému. Se získanými zkušenostmi ovšem ambice stoupají a muzikanti chtěli dokázat, že mají na víc. Rozhodli se ubrat plyn a trochu zklidnit chaotický nářez, vymysleli složitější aranže a natočili ze svého pohledu nejlepší, nejtechničtější, nejpromakanější album, které ovšem fanoušci zvyklí na agresivitu předchozích nahrávek vstřebávají hodně těžko.
„The Anti-Mother“ je totiž jiná deska než jsme byli u NORMA JEAN zvyklí. Kapela se sice pořád pohybuje na poli experimentálního hc/post-hardcore/mathcore/metalcore (dosaďte si libovolné), avšak novinkou je melodičtější vokál, který Corey Brandan používá ve většině skladeb. Zásadní změna nastává i ve zvuku, produkci a celkově v přístupu ke skládání hudby. Řekl bych, že zvuk je více syrový, skladby jsou více experimentální a celkově se kapela posouvá od agresivity směrem k depresivním náladám a expresivnímu vyznění. NORMA JEAN nejsou již tak prvoplánově brutální, jednotlivé nápady vylézají na povrch pozvolna a je třeba větší zapojení posluchače, aby odhalil podstatu. Děje se tak ovšem na úkor agresivity a hrdelního řevu. Novou tvář kapely nejvíce vystihuje skladba „Robots 3, Humans 0“. Technická věc, kde asi nejvíce Corey Brandan pracuje se zpěvem, mění se rytmy a kytary spíše než riffy vytvářejí zvukové plochy. Nejedná se o jednorázový experiment, protože podobných skladeb je na „The Anti-Mother“ většina. Agresivita a brutalita se z projevu NORMA JEAN úplně nevytratila, jen je zastoupena v menší míře a zejména úvodní „Vipers, Snakes And Actors“ nebo „Birth Of The Anti Mother“ uspokojí svou tvrdostí příznivce starší tvorby.
Jako zásadní při nahrávání „The Anti Mother“ se ukazuje účast hostů. NORMA JEAN si pozvali ke spolupráci osobnosti z kapel, které je v minulosti ovlivnili. Jmenovitě Page Hamiltona z HELMET, kterého nelze v divoké „Opposite Of Left And Wrong“ přeslechnout a Chica Morena z DEFTONES. Oba zmiňovaní otiskli do svých skladeb ksichty domovských kapel, ba co víc, nepřímo se podíleli na novém zvuku NORMA JEAN. Především valící se „Surrender Your Sons...“ s Chicem Morenem za mikrofonem má v sobě depresi a zoufalství, pocity nám známé z tvorby DEFTONES, kteří se jeví jako zásadní inspirace při nahrávání „The Anti-Mother“. Tuším, že tato skladba naznačuje, kam se chce NORMA JEAN vydat, ale netuším, zdali jsou jejich fanoušci na tuto cestu připraveni.
Osobně si nemyslím, že ona změna je tak fatální, abychom nad těmito křesťanskými bojovníky zlomili hůl, ale nastoupený směr nevidím jako správný. Uvidíme, zdali tito extrémisté vytrvají v hledání, nebo bude po experimentálním albu následovat návrat ke kořenům. Příští album bude zcela jistě zlomové.
Experimentální, depresivní, temná, ale i klidnější podoba NORMA JEAN. Snaha posout se jinam vychází tak napůl.
7 / 10
Scottie Henry
- kytara
Chris Day
- kytara
Cory Brandan
- zpěv, kytara
Jake Schultz
- basa
Chris Raines
- bicí
1. Vipers, Snakes, And Actors
2. Self Employed Chemist
3. Birth Of The Anti Mother
4. Robots 3 Humans 0
5. Death Of The Anti Mother
6. Surrender Your Sons (feat. Chino Moreno And Cove Reber)
7. Murphy Was An Optimist
8. Opposite Of Left And Wrong (ft. Page Hamilton)
9. Discipline Your Daughters
10. And There Will Be A Swarm Of Hornets
Deathrattle Sing for Me (2022)
All Hail (2019)
Polar Similar (2016)
Wrongdoers (2013)
Meridional (2010)
The Anti-Mother (2008)
Redeemer (2006)
O’ God, The Aftermath (2005)
Bless The Martyr And Kiss The Child (2002)
Vydáno: 2008
Vydavatel: Solid State Records
Stopáž: 44:37
Produkce: Ross Robinson
Studio: Ross Robinson Home Studio, Venice Beach (USA)
Neuvěřitelná sračka. Škoda, v době O' god, the aftermath to byla jedna z mejch srdcovek...
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.